thelover
هل تريد التفاعل مع هذه المساهمة؟ كل ما عليك هو إنشاء حساب جديد ببضع خطوات أو تسجيل الدخول للمتابعة.

thelover

كل ما تحتاجه لدينا فى هذا المنتدى

الرئيسيةأحدث الصورالتسجيلدخول
بحـث

نتائج البحث

Rechercher بحث متقدم
المواضيع الأخيرة
» أصعب شيء في الحياة ....!!!!
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالإثنين سبتمبر 28, 2009 2:36 pm من طرف Engy

» يا ترى فى صديق بجد دلوقتى!!!
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالخميس أغسطس 06, 2009 9:17 am من طرف Memo

» رسايل روشة مووووووووووووووت
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالأحد يوليو 05, 2009 12:18 pm من طرف Engy

» ●۩۝۩●قطوف من حدائق الايمان●۩۝۩●
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 12:34 pm من طرف shosho

» اسئلة غبية اووووووووى
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالجمعة يوليو 03, 2009 12:33 pm من طرف ShAdOw

» حوار مع مواطن سنه 2050
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 30, 2009 8:25 am من طرف shosho

» عايزين رأيكم بصراحة فى موضوع يهم الجميع) الملابس المثيرة للبنات فى الشوارع)
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالخميس يونيو 25, 2009 12:59 am من طرف ShAdOw

» اشبك أصابع يدك وشوف أنت عاطفي أو عقلاني
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالثلاثاء يونيو 16, 2009 9:11 pm من طرف shosho

» مفاتيح التقرب من الله عز وجل
هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالإثنين يونيو 15, 2009 10:06 am من طرف shosho

ازرار التصفُّح
 البوابة
 الصفحة الرئيسية
 قائمة الاعضاء
 البيانات الشخصية
 س .و .ج
 ابحـث
منتدى
التبادل الاعلاني
احداث منتدى مجاني
pubarab

هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..

3 مشترك
كاتب الموضوعرسالة
ShAdOw
رئيس العصابه
رئيس العصابه
ShAdOw

ذكر
العمل/الترفيه : student
المزاج : مجنون

هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Empty
مُساهمةموضوع: هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..   هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالأحد فبراير 15, 2009 12:22 pm

من حوالي سنة او سنة ونصف كده سمع الشباب في قرية البرلس ان هناك مجموعة من الصيادين يمكن انهم يسفروهم إلى اليونان عن طريق مركبهم .مقابل خمسة وعشرين الف جنيه للواحد .

وفي اليوم المنتظر كان فيه ستة وعشرين شاب قدروا يجمعوا المبلغ وركبوا مع الصيادين المركب ..بعد ما المركب مشت حبة في البحر فوجئوا بالصيادين بيعاملوهم معاملة في غاية السوء وحبسوهم في بطن المركب وما كانوش بيأكلوهم إلا من الخبز اللي بيرموه للسمك .

وبعد اسبوعين في عرض البحر قالولهم وصلنا الشاطئ اهو ...الشباب قالوا لهم الشاطئ بعيد اوي قالولهم احنا ما بنعرفش نعوم .الصيادين رموهم بعنف في عرض البحر المهم مات منهم اتنين او تلاتة ..لكن كان فيه مفاجأة في انتظار اللي وصلوا للشاطئ ..انهم ما كانوش في اليونان ...كانوا في العجمي في الأسكندرية .

حادثة مؤسفة فعلا لكن تعالوا نعرف ليه الشباب بتاعنا بيعمل كده ؟؟ ليه الشباب اضطر انه يحط فلوسه وعمره في مهب الريح كده ؟؟

اكيد كان فيهم خريج جامعي فضل سنين وسنين مش لاقي شغل بالشهادة اللي اخدها وداخ واتشحطط وكان آخر امله انه يشتغل في جمع القمامة في شركة اونكس اللي غالبية اللي بيجمعوا القمامة فيها حملة شهادات عليا ومتوسطة .

واكيد كان فيهم اللي كان حلمه انه يشم هوا نظيف ويشوف شوارع نظيفة بعد ما اصبحت شوارعنا مرتع للقمامة والقذارة اللي بقت مشهد مألوف في شوارعنا ( شكل صاحبنا في الصورة الأولانية مش شايف شغله ولا ايه )

كان اكيد طبعا فيهم واحد كان نفسه يطلع عالم او كاتب او فنان لكن ما لقاش اللي يقدره ويحترمه او يساعده ويصرف عليه لأن فلوس البلد كلها رايحة على عمرو سماكة ...على فكرة عمرو سماكة دفع فيه الأهلي اكثر من ثلاثة مليون جنيه مصري ومع كده ما لعبش غير مباريات تعد على صوابع الأيد .

وفيه اللي اتخنقوا ...من حاجات كتير

...فيه اللي اتخنقوا من زحمة المواصلات وكمان حوادث المرور بالمرة اللي وصلت في عام 2002 إلى حوالي 31 الف حادث وبلغت نسبة المحاضر المحررة ضد سيارات في عام 2004 إلى ما يقرب من 25 مليون محضر .

وفيه اللي اتخنق من كتر الناس اللي بيشوفهم بيدوروا على اكل في الزبالة ( هي ايه حكاية الزبالة كترت ليه ؟؟)

مش كله طبعا كان طلبة جامعة ...اكيد كان فيه منهم في طفولته شقيان وتعبان وضاعت عليه طفولته ومش عايز

بقية حياته تضيع بلا ناتج زي ما ضاعت طفولته

على فكرة عمالة الأطفال في مصر وصلت لحد رهيب فبحسب تقرير الجهاز المركزي للأحصاء والتعبئة ان عدد العمال من الأطفال في مصر من سن 6 إلى 14 سنة بلغ مليون وتسعة وثلاثين الف طفل .

وفيه اللي خايف لما يكبر يبقى زي اللي في الصورة من الفقر والبطالة وبرده نقول ان احدث التقارير تقول ان مصر بها حوالي نصف مليون متسول وانها احد اكبر الدول المصدرة للمتسولين في الوطن العربي حيث يتواجد اعداد كبيرة من المصريين يتسولون في السعودية وليبيا وغيرها من الدول العربية

وفيه كمان اللي زهقوا من الشعبطة في الأتوبيس

واكيد فيهم حد مش عايز يتخنق جوه هنا تاني على فكرة الوسيلة اللي حضراتكم شايفينها تعتبر وسيلة التنقل الرئيسية في غالبية المحافظات ولا ينافسها منافس إلا التوك توك وما ادراك ما التوك توك

وفيه اللي انضرب عليه نار وهو بيتظاهر او بيحاول ينتخب ووصل عدد القتلى المصريين في الأنتخابات الأخيرة إلى 16 قتيلا .

وممكن يكون صاحبنا ده كمان كان على المركب بعد ما فتحوله دماغه في مظاهرة ( انتقدت منظمة هيومان رايس ووتش منظمة حقوق الأنسان العالمية العنف في التعامل مع مصر واعتبرتها من الدول التي لا تحترم حقوق الأنسان في تقريرها عن حقوق الأنسان في العالم عام 2005

واكيد ابن الست دي كمان بيفكر يركب مركب ويهرب على ايطاليا ولا اليونان ولا

حتى السودان المهم يخلع على فكرة تقول الأمم المتحدة ان عدد الفقراء في مصر 34 مليون بينما تقول الحكومة المصرية انهم 14 مليون .

??? يلا كفاية عليكم كده ...نقابلكم في اليونان ..او في العجمي بمعنى اصح
Memo
the lover
the lover

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..   هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 17, 2009 9:20 am

3arf leh 3alashan el shabab taysh
https://thelover.ahlamontada.com
ShAdOw
رئيس العصابه
رئيس العصابه
ShAdOw

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..   هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالثلاثاء فبراير 17, 2009 8:49 pm

3andk 7a2 wallalhy ya memo thx 3ala radk ya <<<<<
Engy
أميرة المنتدى
أميرة المنتدى
Engy

انثى
العمل/الترفيه : Student

مُساهمةموضوع: رد: هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..   هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالخميس أبريل 23, 2009 11:10 pm

thnxxxxx 3ala el mawdoooooo3
ShAdOw
رئيس العصابه
رئيس العصابه
ShAdOw

ذكر

مُساهمةموضوع: رد: هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..   هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟.. Icon_minitimeالثلاثاء أبريل 28, 2009 3:27 pm

thanks ya engy 3ala rdk

هو ليه الشباب عايز يهج من البلد ؟؟..
صفحة 1 من اصل 1